Saturday, March 5, 2011

10 makanan antikolestrol

1. Soya
Kacang soya mengandungi 48% protien, lesitin, vitamin & zat galian. Dapat menghindari penyakit jantung dan kencing manis. Kaya dengan kalsium & mineral yang membantu memecah lemak dan menyusutkan kadar lemak jahat (LDL) serta meningkatkan kadar lemak baik (HDL).

2. Kuaci
Kuaci mempunyai kandungan zat besi. Pola pemakanan yang rendah dengan zat besi boleh menaikkan kadar kolestrol LDL sekali gus menghadkan kadar kolestrol HDL. Mulakan pengambilan kuaci jenis tawar seperti dari jenis labu atau bunga matahari utuk menambah zat besi serta mengurangkan kolestrol.

3. Buah kering
Limau kering paling banyak menganduingi flavanoid. Pengambilannya mampu menyingkirkan lebihan lemak LDL sehingga dapat mengurangkan kadar risiko srangan jantung. Flavanoid juga boleh diperolehi dalam brokoli, tomato, bawang dan delima.
4. Epal
Memakan sebiji epal atau minum jusnya setiap hati cukup untuk membekalkan khasiat bagi mengurangkan kandungan kolestrol dalam badan. Kanak-kanak yang makan makanan segera dan kemudian makan atau minum jusnya dapat mengimbangkan kandungan zat serta mencegah berlaku kemak dalam badan.

5. Ikan Tuna
Sumber asid lemak omega-3 yang popular selain salmon san makarel. Omega-3 secar khusus melindungi tubuh daripada peningkatan kadar kolestrol LDL.

6. Kacang tanah
Kacang tanah yang dipanggang mengandungi lemak sihat dan kaya dengan vitamin E. Boleh menghalang radikal bebas agar tidak merosakkan kolestrol LDL dan dapat menghindari tubuh daripada serangan jantung.

7. Mangga
Vitamin C banyak terdapat dalam mangga. Sumber lain ialah belimbing, kedondong, betik, rambutan, strawberi dan kiwi. Vitamin C berupaya mencegah kolestrol LDL dalam tubuh.

8. Kismis
Mengandungi sebatian yang mampu menurukan kadar kolestrol. Diet dengan 400 kaloro kismis setiap hari dapat menurukan 8% kolestrol dalam darah.

9. Oat
Hasil daripada kajian saintifik yang dijalankan, pengambilan oat setiap pagi boleh menurukan kadar kolestrol dalam darah. Serat mudah larut dalam oat dapat mengurangkan risiko sakit janting sekiranya dijadikan sebahagian diet rendah lemak dan kolestrol anda.

10. Jambu batu
Dapat menurunkan paras kolestrol dalam darah sebanyak 18.8%. Disyorkan mengambilnya setiap hari dalam jumlah yang mencukup bagi memastikan khasiatnya bertindak balas dalam tubuh. Jumlah yang disyorkan ialah 400gm sehari, iaitu sebiji setengah selama emapt minggu. Bagi mereka yang ingin menurukan berat badan tanpa melupakan diet seimbang , jambu batu adalah pilihan yang sesuai.

by Majalah Jelita April 2010

No comments:

Post a Comment