Wednesday, September 29, 2010

Ketahui Jenis-Jenis Kegemukan

Kegemukan adalah di mana berat badan kita melebihi 20 peratus beratus ideal. Ini berlaku disebabkan kalori yang masuk ke dalam badan kita melebihi kalori yang diperlukan. Maka menyebabkan berlaku pengumpulan lemak di bahagian tertentu badan. Kegemukan individu boleh dikategorikan kepada 3 jenis iaitu gemuk air. Gemuk air berlaku apabila badan menggeleber dan lembik disebabkan oleh kandungan air yang tidak diperlukan berlebihan di dalam badan. Badan juga akan terasa cepat letih dan mengah apabila melakukan aktiviti harian.

Gemuk yang kedua ialah gemuk angin. Gemuk angin berlaku apabila perut terasa sebu ada kalanya sukar untuk membuang angin keluar. Bagi yang mengalami gemuk angin, kamu akan sering mendapat sakit kepala.

Gemuk yang terakhir ialah gemuk daging. Ia membuatkan badan berasa berat dan pejal. Proses penurunan agak lambat berbanding mereka yang gemuk air atau angin mi kerana lemak di dalam badan menjadi tepu dan bergumpal bersama daging. Oleh,penurunan berat secara perpeluhan adalah digalakkan.

No comments:

Post a Comment